Vill du synas här? Kontakta info@blogbiz.se

När Hjärnan går på högtryck

Jag vet inte riktigt hur ni har det men jag kan ofta känna att min hjärna jobbar på högtryck, utan att jag känner mig stressad, det är som om mina tankar och idéer aldrig tar slut det kommer nya hela tiden. Då brukar jag skriva ner dom idéer och dom tankar som jag får på ett papper och efter det så kan jag släppa alla dessa tankar och idéer och det blir mycket lugnare i min hjärna. så jag tänkte jag skulle dela med mig några tips om hur man lugnar ner sin aktivitet i hjärnan, jag har själv provat några av dessa tips och jag tänker prova fler tips. Att bara släppa sina tankar är inte alltid lätt. Börja med att sänka tempot i kroppen genom att sätta dig ner och dra några långa andetag och sänk axlarna. Sitt en stund och bara känn hur du slappnar av, inget kan gå från noll till hundra så ta en sak i taget det kanske är just detta du behöver träna på några gånger innan du fortsätter, men om du känner att detta fungerar så sätt dig bekvämt eller kanske lägg dig ner. gör det som fungerar bäst för dig. Du behöver inte prestera och om du somnar så är det nog det du behöver mer än en meditation. Alla kan, andligt sett så är alla ögonblick och stunder där du bara står eller sitter och gör saker utan att tänka en slags meditation, som att stå och diska, sitta på en brygga vid havet, ligger i solen och blundar och känner värme. Acceptera alltid tankar som kommer, det går inte att stoppa tankar vi kan inte sätta oss över dem men vi kan styra dem och vi kan acceptera dem. Skaffa dig nu en fixeringspunkt något du ser framför dig när du blundar, något du alltid kan gå tillbaka till. Det kan vara ett moln en ljuslåga eller en blomma eller ett mantra välj själv.

Återgå varje gång till din fixeringspunkt när tankarna kommer, för det gör dom dom kommer. Var snäll mot dig själv när du inte får ordning på tankarna, återgå till ditt fokus igen och igen. bestäm innan hur länge du ska sitta och meditera, 5-10 minuter kan vara en bra start, 20 minuter är kanonbra. Kom sen sakta tillbaka och rör lite på en kroppsdel i taget, ta några djupa andetag och drick ett stort glas vatten och känn hur lugnt och fint det känns. Att skriva ner sina tankar och att sitta en stund i nuet kan ge mycket positiva effekter så som att du stärker ditt immunförsvar, du tänker mer positivt, du känner dig mer kreativ och det stärker ditt minne. Om du får dessa fina effekter så kommer du helt klart att göra som jag att aldrig sluta meditera, varje morgon mediterar jag i 15 minuter på helgerna kan det bli lite längre. Vet du vad efter ett år så är det inte jämnt full aktivitet i min hjärna. Lycka till Kärlek & Ljus Anne-Lie

Lämna ett svar

Till startsidan