Vill du synas här? Kontakta info@blogbiz.se

Orakelkort

Idag bloggar jag om orakelkort, vad det är för något och hur dom fungerar. Orakelkort jämfört med tarotkort är mer fritt flödande och kan i princip ha vilket innehåll som helst. När det gäller hur många kort en orakellek har så är det inget som är förutbestämt den kan innehålla både 45 stycken eller bara 44 stycken. Orakelkort kan både och inte ha ett tema i leken, det kan vara änglar, ärkeänglar, naturväsen, gudinnor och eller andra orakel från förr.

Att använda orakelkort så finns det olika sätt, du kan dra ett kort dagligen och meditera på det eller bara ha det som vägledning under dagen. Du kan dra ett kort inför olika livsfrågor, du kan läsa texten som står på men du kan även titta på kortet och känna efter vad du får till dig, oftast så följer det med ett häfte till orakelkorten, där det finns en utförlig text om varje kort som hjälper dig vid avläsning, det är även en bra träning att bara titta på kortet och tona in för en egen tolkning.

Att välja vilka orakelkort du ska arbeta med är nog en smaksak men änglakort är nog vanligast att arbeta med jag använder olika orakelkort beroende på olika situationer och rådgivningar som jag ska ge, ibland har jag vissa lekar endast som komplement. vill man kommunicera med änglarna så är änglakorten att rekommenderas det blir starkare då, du kan även använda tarotkorten och orakelkorten tillsammans, den ena leken kan visa något från en annan vinkel som kanske inte de andra lekarna kan.

Det handlar mycket om lekarnas egna energier, du kan meditera med ett orakelkort om du känner att du är i behov av en starkare kontakt. Orakelkorten vägleder oss med som sagt var natur, väsen, djur och förfäder som ger oss harmoni och härliga energier, änglakorten jobbar oftast med lösningar och där behöver du be om specifika saker  eftersom änglarna inte hjälper dig förrän du ber dem om hjälp. Jag tror att det är viktigt att känna efter vilken orakel lek passar bäst just nu och känna in hur man ska använda korten, en lek eller flera samtidigt. Prova dig fram till det som passar just dig det finns egentligen inga rätt och inga fel. Lycka till!

Kärlek & Ljus Anne-Lie

Den nyttiga vackra grönsaken.

Idag bloggar jag om den nyttiga och vackra grönsaken kål. Den är nyttig och faktiskt viktig för vår kropp. Vi har spetskål, brysselkål, vitkål, rödkål, savojkål, grön och svart kål, blomkål, kålrabbi och broccoli.

Kål är en riktig hälso bomb sprängfylld med nyttigheter, kål innehåller massor av c-vitamin och antioxidanter, kål är även fylld av kalcium och järn framförallt de gröna sorterna, det finns även mineraler, k-vitamin och folsyra. Kål påverkar kroppen på så sätt som immunförsvaret och att pektinet i kål anses vara blodsockersänkande och eftersom kål innehåller mycket antioxidanter så renar de kroppen från toxiner, kål kan även sänka det onda kolesterolet (LDL). Redan för 2000 år sedan använde grekerna kål för att skydda sig mot flera olika sjukdomar.

 

Spetskålen är mildare i smaken och en bra nybörjare om man behöver vänja sig vid kål smak. Brysselkål innehåller ett superämne som heter glukoratanin som kan förebygga hjärt- och kärl sjukdomar. Savojkål har en hög c-vitamin halt och få kalorier och många mättande kostfiber. Rödkål hoppas jag verkligen att du inte bara äter till jul det har visat sig från studier att risken för bröstcancer hos kvinnor har minskat med hälften hos dem som äter mycket av rödkålen. Grönkål innehåller betakaroten och lutein som kan påverka ögonsjukdomar. Kålrabbi inte så vanlig kanske men ack vilket kraftpaket, mycket hög fiberhalt. Vitkålen gynnar nyttiga tarmbakterier och lindrar inflammerade leder som omslag. Broccoli sänker bland annat blodtrycket. Blomkål minskar bland annat risken för reumatism och har ett högt fiber innehåll.

Att äta kålen rå såsom råkost är nog vanligast, strimla flera sorter och blanda i olja, vinäger och en gnutta honung, (honung är antibakteriell), salt och peppar. Att woka kålsorter och ha det som tillbehör eller som en bas i en gratänger smaksatt med senap, curry, citron eller örter. Grönkål i smoothie blir en riktig vitamin kick. Att syra och lägga in kål är också ett sätt. Du kan även göra grönkålschips supergott, coleslaw är också ett fint tillbehör. Skiva fänkål och lägg en bit getost, valnötter, örter och ringla på honung, in i ugnen för att gratineras en stund. Själv steker jag finstrimlad vitkål med morot och lite soja och olja för att sedan ha till exempelvis kyckling.

Något annat som jag tycker är supergott är att steka vitkål, tärnad halloumi ost och skivade champinjoner som du lägger på en bädd av babyspenat, strimlad rödlök, tärnad avokado och strimlad morot, massor av lime saft över alltihopa och avsluta med en blandning av sesamolja och soja, strö över sesamfrön, riktigt gott till fisk, kyckling kött eller bara som den är. Jag lovar att ni gillar den… har ni något kål recept att dela med er så gör gärna det.

Kärlek och Ljus Anne-Lie

Naturen – Den bästa medicinen

Idag bloggar jag om naturen och dess kraft och energi den ger. Naturen är något av det bästa vi har där finns kraft, fina härliga energier. Naturens kraft kan vi använda för att ge oss själva en bättre hälsa, harmoni och en inre balans och ett välmående. Att spendera tid i naturen, att vandra i naturen kan även mildra känslor av ensamhet.

Med enkla övningar utan allt för stora äventyr eller uppoffringar i vardagen kan du få till saker både utomhus och inomhus. Gå ut och njut av naturen och dess magiska krafter, det finns en karaktär i filmen Avatar som säger “var tyst och lyssna på träden, dom visar dig vägen”

 

Det finns en hel del tips på vad du kan prova när du är ute i naturen, ägna fem minuter åt att visualisera färgen grön och leta sedan efter något grönt där du står i din omgivning, färgen grön står för harmoni, lugn, optimism och läkning, det är ingen slump att färgen grönt hör i hop med naturen. För att gå tillbaka till övningen så försök att hitta den känsla av harmoni och hopp som grönt står för. en annan övning är att välkomna solljuset, vi vet ju alla att det är där vi tankar D-vitamin, det är just bristen på D-vitamin som kan göra oss nedstämda, så ställ dig mitt i solljuset och låt det skölja över dig och din kropp, ta några djupa andetag le och säg högt välkommen du vackra och varma solljus. Kunskapen om solljuset kan göra att vi ändrar oss och blir mer medvetna, inget är väl vackrare än en soluppgång och en solnedgång.

Du kan även använda kristaller vid hjälp med läkande krafter, kristaller kommer ju också ifrån början från naturen. Förr byggde människor enorma cirklar, pyramider och tempel av sten på särskilda platser, de  byggdes oftast i förhållande till stjärnorna, tack vare de exakta placeringarna kunde man förstärka jordens kraftfulla energier och för att få ut en hög frekvens i stenarnas läkande. Ge kristallen din fulla uppmärksamhet och överför kärlek och tacksamhet till den, programmera sedan kristallen till det som du behöver just här och nu, eftersom kristallen är en del av jorden så stärker du din relation med naturen.

Det är så spännande med dessa fantastiska krafter och energier som vi människor inte kan rå på, det är för stort och kraftfullt. En del av det jag bloggat om idag  har jag fått till mig ifrån boken 21 ritualer av Theresa Cheung och en del är helt och hållet mina egna erfarenheter, har du några fina tips om vad du gör när du är ute i naturen så dela gärna dom här.

Kärlek & Ljus Anne-Lie

Nymåne, nystart

Idag bloggar jag om nymåne som infaller i morgon söndag 8/8. Nymåne innebär att varje månfas alltid börjar med nymåne, det är dags för att starta upp något nytt, en ny start. Ur andlig synvinkel är nymånen den perfekta tidpunkten att påbörja ett nytt projekt eller en ny förändring, energin från föregående måncykel har nu rensats ut så att du kan starta om på nytt.

 

Många tycker att denna del är det mest spännande av månvarvet. En tid att se framemot, planera för, starta upp projekt eller förändringar. Meditera över dina drömmar och ta emot det som kommer till dig från universum, det är i denna nymåne fas som du ska ägna tid åt dig själv och lyssna inåt, uppåt. När man börjar tro på något, skriver eller ritar ner det så börjar det att manifesteras.

Att ingå en ceremoni vid nymåne kan vara väldigt energifyllt. Andas i stillhet och tänd ett ljus, fokusera på framtiden och tänk positivt på det du vill starta upp och eller förändra, så stärker du energin omkring det, skriv ner på en lista och sätt papperslistan längst ut på en pinne och bränn den samtidigt som du ser röken som tar dina önskningar upp till universum. Prova och lycka till, har du någon annan ceremoni så dela gärna med dig. Ett citat jag tycker om är “Solen ser din kropp, Månen ser din själ” vet ej vem som skrivit det.

Kärlek & Ljus Anne-Lie

Enkelt och nyttigt i vardagen

Idag bloggar jag om kost, hälsa och träning eftersom jag är utbildad kostrådgivare så är det vanligt att jag fastnar i dessa funderingar hur man på det enklaste sättet ska kunna hitta en balans mellan dessa för att må riktigt bra och att det fungerar i praktiken. Så allt började med att jag rensade bland mina böcker och jag har många böcker, väldigt många deckare men även böcker om hälsa, träning och kost, alla möjliga olika dieter och andra sätt som man ska äta på.

Så jag började med att plocka fram olika böcker av olika tränings och kost av författare och kostrådgivare och pt duktiga och kunniga sådana, enligt mig. Så började jag skumma i de första böckerna, sedan ett par andra böcker, det var fasta med 5:2, det var LCHF, det var GI det var antiinflammatorisk kost, och sedan kom jag till Olga Rönnbergs böcker och hon hade inte en enda diet i sina böcker det var ren träning och ren kost, jag funderade vidare en stund och tänkte, varför ska det vara så svårt att få till det i vardagen, jag vill inte stå i köket två timmar när jag kommer hem från jobbet för att förbereda och laga mat. Jag tycker inte om att träna efter jobbet.

Olga Rönnberg har skrivit en bok som heter Omstart, så jag började läsa i den och insåg att det är en bra och sund bok, träningsövningarna är inga cirkus konster utan vanliga bra styrketränings övningar för kvinnor, kosten lika så, inga sjuhundra ingredienser och tillagningstid på flera timmar, hon skriver också att det ska inte vara krångligt det ska vara enkelt och du ska kunna få ihop det på en halvtimme, dessutom har hon listor i sin bok på vilket protein som är det bästa att äta, vilka kolhydrater som är bra och till slut nyttigt och schysst fett.

Tänk dig själv tre listor, då är det bara att plocka en sak ur varje lista så har du en schysst måltid med det som din kropp behöver och tränar du mycket så lägger du bara på lite extra protein. Jag förstår att detta inte är en nyhet, men om det nu tar en timme eller två för att planera veckans middag och frukost så blir ju allting enklare. Så egentligen så är det nog planering som är A och O för att få det att fungera i vardagen. Jag hittade en hel del frukost tips och det var precis vad jag behövde. Jag har en vecka semester kvar så jag kommer nog att sätta ihop någonting utifrån hennes recept till min första arbetsvecka.

Igår gjorde jag en riktigt god halloumisallad, grillat kött med en marinad av yakiniku och en mangosalsa, det var magiskt gott och som min kära make sa idag vilken tur vi har som får äta en lika god lunch idag som middag igår. Det smakade lika gott idag. Har ni frågor funderingar eller några egna tips så skriv gärna till mig. Ha en fin ny första vecka i augusti !

Kärlek & Ljus Anne-Lie

Till startsidan