Vill du synas här? Kontakta info@blogbiz.se

Enkelt och nyttigt i vardagen

Idag bloggar jag om kost, hälsa och träning eftersom jag är utbildad kostrådgivare så är det vanligt att jag fastnar i dessa funderingar hur man på det enklaste sättet ska kunna hitta en balans mellan dessa för att må riktigt bra och att det fungerar i praktiken. Så allt började med att jag rensade bland mina böcker och jag har många böcker, väldigt många deckare men även böcker om hälsa, träning och kost, alla möjliga olika dieter och andra sätt som man ska äta på.

Så jag började med att plocka fram olika böcker av olika tränings och kost av författare och kostrådgivare och pt duktiga och kunniga sådana, enligt mig. Så började jag skumma i de första böckerna, sedan ett par andra böcker, det var fasta med 5:2, det var LCHF, det var GI det var antiinflammatorisk kost, och sedan kom jag till Olga Rönnbergs böcker och hon hade inte en enda diet i sina böcker det var ren träning och ren kost, jag funderade vidare en stund och tänkte, varför ska det vara så svårt att få till det i vardagen, jag vill inte stå i köket två timmar när jag kommer hem från jobbet för att förbereda och laga mat. Jag tycker inte om att träna efter jobbet.

Olga Rönnberg har skrivit en bok som heter Omstart, så jag började läsa i den och insåg att det är en bra och sund bok, träningsövningarna är inga cirkus konster utan vanliga bra styrketränings övningar för kvinnor, kosten lika så, inga sjuhundra ingredienser och tillagningstid på flera timmar, hon skriver också att det ska inte vara krångligt det ska vara enkelt och du ska kunna få ihop det på en halvtimme, dessutom har hon listor i sin bok på vilket protein som är det bästa att äta, vilka kolhydrater som är bra och till slut nyttigt och schysst fett.

Tänk dig själv tre listor, då är det bara att plocka en sak ur varje lista så har du en schysst måltid med det som din kropp behöver och tränar du mycket så lägger du bara på lite extra protein. Jag förstår att detta inte är en nyhet, men om det nu tar en timme eller två för att planera veckans middag och frukost så blir ju allting enklare. Så egentligen så är det nog planering som är A och O för att få det att fungera i vardagen. Jag hittade en hel del frukost tips och det var precis vad jag behövde. Jag har en vecka semester kvar så jag kommer nog att sätta ihop någonting utifrån hennes recept till min första arbetsvecka.

Igår gjorde jag en riktigt god halloumisallad, grillat kött med en marinad av yakiniku och en mangosalsa, det var magiskt gott och som min kära make sa idag vilken tur vi har som får äta en lika god lunch idag som middag igår. Det smakade lika gott idag. Har ni frågor funderingar eller några egna tips så skriv gärna till mig. Ha en fin ny första vecka i augusti !

Kärlek & Ljus Anne-Lie

Lämna ett svar

Till startsidan