Vill du synas här? Kontakta info@blogbiz.se

Ät med känsla & förnuft

Alla dessa dieter med olika förkortningar och konstiga namn döpta efter personer som har kommit på dieterna eller vad just varje diet är för något, hur den fungerar, en enda stor djungel om du frågar mig.

Jag har läst om och har ganska bra koll på vad de flesta dieter innebär, som diplomerad kostrådgivare så är det bra att vara uppdaterad, jag arbetar inte indirekt med några dieter, men det finns en del intressant i dem. Den senaste i raden som jag läste om är jag bara tvungen att blogga om. Oftast är det en del förbud i dieter och det tar alldeles för stor plats och vips så har man trillat och är tillbaka på ruta ett.

Dieten som jag bloggar om idag heter Sense – metoden, känsla, förnuft. Du äter helt enkelt med sunt förnuft. Sense går ut på att använda händerna för att äta rätt mängd mat, med händerna som mått så vet du att inte över äter och du vet att du får i dig rätt mängd protein, kolhydrater och fett som är våra viktigaste och enda energiämnen, som gör att vår kropp mår bra, sedan är det ju självklart att det är individuellt, våra händer är ju olika stora. När du sedan blir lagom mätt så sätter du också fart på förbränningen. Dagens tre huvudmåltider ska enligt Sense – metoden innehålla – 1-2 nävar grönsaker, 1 näve protein, 1 näve kolhydrater eller frukt i varje mål, det är huvudregeln. Du ska helst dricka 0 kalorier så  vatten, mineralvatten light läsk/saft går bra och du kan njuta av 1-2 glas vin per vecka.

Alla som har gått på diet vet ju att frestelsen alltid lurar runt hörnet och alltid kommer när du minst anar det, det bjuds på kaka på jobbet, du ska på middag hos vänner där det serveras värsta desserten, någon i familjen öppnar en påse godis framför en film.

 

Om du tränar mycket så kan du lägga till extra av kolhydrater och protein. Det du behöver tänka på när du fyller din hand med kanske något som salami så är inte det som räknas som hälsosamma produkter jämfört med en handfull kyckling kött. Ett mellanmål kan bestå av 10 – 15 mandlar, 1 kokt ägg, en skiva ost eller en bit kött.

Suzy Wengel som är grundaren och har tagit fram Sense – metoden har även skrivit böcker om metoden som har legat i topp på försäljningslistor i flera år.

Jag vet inte riktigt jag funderar ju som vanligt om det kan fungera i praktiken men varför inte prova att äta en handfull av det man tycker om och det som kroppen mår bra av. Eftersom man äter med känsla och förnuft så kan det kanske fungera, jag lär nog prova !

Om du har provat denna metod eller vill tillägga något så skriv gärna till mig.

Kärlek & Ljus Anne-Lie

 

Lämna ett svar

Till startsidan